انواع شیر صنعتی: بررسی 4 مورد از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی دانشنامه آهن ملل | کسری ساران

شیر پروانه ای به دلیل عملکرد آسان و قیمت ارزان از پر مصرف ترین ولوهای صنعتی و کشاورزی و غیره می باشد. این شیر با انتقال نیرو از عملگر (اهرم و گیربکس) به شافت و دیسک با چرخش 90 درجه ای دیسک، جریان سیال را قطع یا وصل می کند. به تمامی ولوهایی که بدون نیاز به اپراتور دستی به صورت خودکار یا با دستور اتوماتیک plc یا کنترل از راه دور باز و بسته می شوند، شیر اتوماتیک گفته می شود. شیر مکانیکی خودکار (شیر یکطرفه، شیر اطمینان و غیره)، شیرآلات با اکچویتور پنوماتیک، شیرآلات با اکچویتور برقی، شیرآلات با اکچویتور هیدرولیکی و شیرآلات سلونوئیدی با بوبین برقی از انواع شیرهای اتوماتیک می باشند.

تا هنگامی که فشار سیال ورودی در داخل آن که در زیر دریچه عبور می­کند از بالای دریچه بیشتر باشد، شیر باز و اگر کمتر گردد شیر بسته می­شود. زمانی که بند آور موازی جریان قرار می گیرد، حداکثر مقدار سیال از شیر عبور می کند. بهره برداری از شیرهای پروانه ای بزرگ بوسیله نیروی برق و استفاده از چرخ دنده ها و یا هیدرولیک صورت می گیرد. با توجه به این که بیشترین جریان در این نوع شیرها زمانی است که بند آور حالت ۹۰ درجه نسبت به جریان ها داشته باشد. لازم است که بدانید در زوایای مختلفی که بند آور با جریان می سازد، مقدار جریان عبوری از شیر چه مقدار خواهد بود.

شیر فلکه 2 و 1/2

انواع شیر صنعتی: بررسی 4 مورد از پرکاربردترین شیرآلات صنعتی دانشنامه آهن ملل | کسری ساران

زمانی که از شیرهای دروازه‌ای استفاده می‌کنیم یا باید کاملاً باز یا کاملاً بسته باشند. این شیرآلات ارتفاع کمی دارند و به منظور قطع و وصل کامل جریان مورد استفاده قرار می‌گیرند.اگرچه قیمت این شیرآلات صنعتی مناسب است اما هزینه تعمیرات آن‌ها بسیار بالاست. دیسک قسمتی متحرک یکی از اجزای شیرهای صنعتی است که در واقع عامل قطع و وصل شدن جریان است. دیسک ها با یکدیگر متفاوت هستند و می توانند به صورت صفحه ای، کروی، استوانه‌ای، و… باشند؛ حرکت دیسک نیز می تواند بصورت چرخشی یا خطی باشد. اکثر تاسیساتی که با آب و نفت و گاز سر و کار دارند نظیر تصفیه خانه ها، سکوهای نفت و گاز و …، بدون انواع شیرآلات صنعتی سنگین و با استحکام نمی‌توانند فعالیت کنند. شیرآلات زیر متداول‌ترین انواع شیرآلات صنعتی برای کاربردهای مختلف در صنعت در سراسر جهان می‌باشند.

نکاتی در مورد دسته بندی انواع ولو

پایلوت ها همچنین می توانند بر روی شیرهای خلاص (Relief valves) نصب شده و بر اساس موارد تنظیمی فشار را به بیرون تخلیه کرده و باعث بسته شدن شیر گردند. نوع دیگری از شیرهای ایمنی نیز موجود است که به آنها Safety relief valve می گویند. این شیر برخلاف نمونه بالا با توجه به شرایط تنظیمی بر روی آن و موقعیت سیال در وقت لازم باز می شود و جریان را تغییر می دهد و یا به عبارت ساده تر از فشار لوله می کاهد. این شیر قابل تنظیم بوده و با توجه به فشار جاری، حرکت سیال داخل آن تنظیم می گیرد. بدان معنی که هرگاه فشار جریان بیش از فشار تنظیمی بر روی شیر باشد، شیر به صورت اتوماتیک جریان را قطع می کند و از طرف دیگر اگر فشار جریان کمتر از حداقل فشار تنظیمی بر روی شیر باشد باز هم جریان را قطع خواهد کرد. به همین علت در مسیر عبور سیالی که تغییرات فشار ناگهانی در آن محتمل است از وجود این شیر استفاده می گردد.

پلاگ نام قسمتی از این شیر است که وظیفه تنظیم مقدار جریان را انجام شیر یکطرفه صنعتی می‌دهد. این مجرا به گونه‌ای طراحی شده است که زمانی که شیر به صورت کامل باز است، دقیقا رو به روی سوراخی که در بدنه شیر ایجاد شده است قرار بگیرد. از مهمترین کاربرد شیر سماوری می‌توان به استفاده در لوله کشی خطوط گاز اشاره کرد. این شیر برای كنترل مناسب نیست و باید در حالت بسته ویا كاملا باز باشد. ساختمان آن ساده و دارای یك بدنه و یك پلاگ توپی كه در آن سوراخی برای عبور سیال تعبیه شده و یك كلاهك آب بندی می باشد. و معمولترین آن به صورت مخروط ناقص ساخته شده كه با چرخاندن آن در بدنه سوراخ آن روبروی لوله قرار گرفته و جریان سیال ازآن عبورمی كند .

  • ساقه ولو از قسمت بالا یا با رزوه یا به خار و رابط به عملگر، نصب می شود و از قسمت پایین با روش های پرس، جوش و غیره به مجرابند متصل می گردد.
  • سلونوئید ولو جایگزینی مناسب، ایمن و ارزان قیمت برای موتورهای الکتریکی به شمار می رود.
  • برای مثال شیرآلات صنعتی که در کارهای ساختمانی به کار می روند از جنس چدن، برنج و برنز و استیل هستند.
  • در ویدئوی آموزشی عملکرد سلونوئید ولو طرز کار و کاربرد این ولو ها را بررسی می کنیم و مثال شبیه سازی و عملی از ولو سلونوئید را بیان می کنیم.
  • با عبور جریان از سیم پیچ، هسته مغناطیسی شده و باعث حرکت و تغییر وضعیت ولو می شود.