مادربورد کامپیوتر چیست و هر آنچه درباره‌ آن باید بدانید زومیت | asusmag

در مادربرد ما، مانند همه‌ی مادربردهای دیگر سوکت و اتصالات بسیاری برای مدیریت وجود دارند. از همین رو پردازنده پردازش از سایر سوکت‌ها و اتصالات کمک می‌گیرد. مادربرد وظیفه‌ی برق‌رسانی به همه‌ی اجزای سیستم رو بر عهده داره و اون‌ها رو به هم وصل می‌کنه. مجله خبری محصولات ایسوس با اینکه انواع مادربرد کامپیوتر با هم متفاوت هستن، اما 4 نوع مادر برد بیشتر شناخته‌شده هستن. اگه میخواین سیستم اسمبل کنین یا دوست دارین راجع به Form Factor ها یا سوکت‌های مادربرد بدونید، با ما همراه باشید تا انواع مادربرد کامپیوتر رو بررسی کنیم.

  • یک مادربرد E-ATX میتونه از حداقل 3 تا 4 کارت گرافیک به شکل SLI یا CrossfireX پشتیبانی کنه.
  • سه مدل پرفروش با كيفيت مادربرد ایسوس، با نام‌هاي PRIME H310-PLUS LGA 1151 Motherboard و PRIME H310M-K R2.0 LGA 1151 Motherboard و PRIME H310M-C/PS R2.0 LGA 1151 Motherboard هستند.
  • با سلام خدمت مدیر عزیز من دانشجوی نرم افزار ترم سه هستم و از شما به خاطر این مطلب تشکر میکنم به امید پیشرفت بیشتر.

مادربرد یک برد مدار چاپی اصلی در کامپیوتر است، به این معنی که مادربرد قطعۀ اصلی مداری است که تمام قطعات دیگر به آن متصل می‌شوند تا یک سیستم منسجم را در کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما ایجاد کنند. بعد از سوار شدن قطعات سخت افزاری روی مادربرد و اتصال آن به برق مورد نیازش، مادربرد بخش های مختلف را به هم متصل کرده و در کنار این که وظیفه انتقال برق به قطعات مختلف را بر عهده دارد، انتقال اطلاعات بین این قطعات را نیز انجام می دهد. شرکت Jetway یک شرکت فناوری آمریکایی است که از سال 1998 با هدف ساخت مادربردهای صنعتی و تجاری شروع به کار نمود. از جمله محصولات این شرکت می توان به مادربردهای همراه با پردازنده، رایانه های صنعتی، سرورهای رک مونت و رایانه های پنل اشاره نمود.

اسلات کارت گرافیک AGP  یا PCI Express

در مدل‌های آنلاک شده از VRM های خیلی با کیفیت به همراه هیت‌سینک‌های قوی برای زیاد شدن پایداری اورکلاک استفاده میشه. مادربرد های AT یکی از قدیمی ترین انواع مادربرد های کامپیوتر می باشند که امروزه دیگر با توجه به پیشرفت بسیار تکنولوژی و قطعات کامپیوتر نمی توانند بسیاری از قطعات از جمله پردازنده ها نسل جدید با سوکت های جدید را پشتیبانی کنند. مادربردها بر اساس تعداد اسلات ها و همچنین محل قرارگیری آن ها بسیار متفاوت هستند. باید مطمئن شوید که درهنگام خرید مادر بورد اسلات‌های کافی روی مادر بوردی که می خرید دارید و فضای کافی در اطراف آن‌ها برای جا دادن همه اجزای مورد نیاز شما وجود دارد. این قسمت، تنها جایی است که از بیرون کیس می‌توان به آن دسترسی داشت.

تشخیص مدل مادر بورد با استفاده از System Information

بُردِ مادر یا مادربرد یا برد اصلی تخته مداری الکتریکی است که بخش‌های گوناگون رایانه مانند واحد پردازنده مرکزی، حافظه دسترسی اتفاقی و… بر روی آن سوار می‌شوند و قطعه‌های بسیار کاربردی و مهم دیجیتالی نظیر بایوس در آن قرار گرفته‌اند. این برند در سال ۲۰۲۰ در لیست ۱۰ تولیدکنندۀ بزرگ مادربرد در جهان، رتبۀ سوم را به خود اختصاص داده است. Gigabyte Technology یک تولیدکننده و توزیع‌کنندۀ سخت‌افزار کامپیوتر تایوانی است. مادربردها، محصول اصلی شرکت گیگابایت هستند و در واقع این کمپانی بیشتر از هر شرکتی در جهان مادربرد تولید می‌کند.

http://738sms.irتعداد درگاه‌های DRAM به پردازنده بستگی دارد؛ زیرا کنترلر حافظه درون پردازنده‌ی مرکزی قرار دارد. شرکت سومی که به عنوان یکی از بهترین ها میتوان معرفی کرد شرکت ام‌اس‌ای است. این بخش برای اتصال رم به برد اصلی استفاده میشود، بسته به نوع مادربرد تعداد متغیری از ان ها روی برد قرار دارد. انواع رمبرای عملکرد درست سیستم وجود دارد و حافظه‌های مختلفی بر روی مادربرد بر روی اسلات خودشان نصب می‌شوند.

مادربرد ATX