انواع plc و کاربرد آنها بررسی جدیدترین پی ال سی های موجود در بازار

پردازنده PLC را می توان در واحد آن تعبیه کرد یا به عنوان یک ماژول پی ال سی جداگانه ارائه داد. به طور کلی انواع پی ال سی ثابت دارای پردازنده خود در خود می باشند. در حالی که انواع ماژولار و توزیع شده پردازنده های PLC خود را به عنوان یک ماژول جداگانه دارند. برای انتخاب برند PLC یک نکته بسیار حائز اهمیت است که با یک مثال به تشریح آن میپردازیم.شما یک شخصی را در نظر بگیرید که خودرویی استفاده میکند که برند آن در ایران زیاد مورد استفاده قرار نمیگیرد. بنابراین این شخص برای تامین قطعات و سرویس خودروی خود دچار دردسر های فراوانی میشود.

سامانه SCADA و ارتباط آن با PLC

بسیاری از PLC ها ماژول های تخصصی مانند ورودی و خروجی پرسرعت یا کنترل حرکتی و ارتباطات سریال یا اترنت را نیز ارائه می‌دهند. دستگاه‌های خروجی نیز می‌توانند از انواع دیجیتال یا آنالوگ تشکیل شده باشند. کارت خروجی دیجیتال وسایلی مانند چراغ‌ها، LEDها، موتورهای کوچک و رله‌ها را روشن یا خاموش می‌کند. کارت خروجی آنالوگ یک عدد دیجیتالی ارسال شده توسط CPU را به ولتاژ یا جریان تبدیل می‌کند. سیگنال‌‌های خروجی معمول می‌توانند از 0-10 VDC یا 4-20mA باشند و برای هدایت کنترل کننده‌های جریان جرم ، تنظیم کننده‌های فشار و کنترل کننده‌های موقعیت استفاده قیمت plc می‌شوند. قسمت بعدی و کناری بخش کارت حافظه می باشد که اطلاعات برنامه شما را ذخیره می کند و پی ال سی می تواند مقادیرذخیره شده را از روی کارت حافظه برای شما بخواند.

در غیر این صورت برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، باید درجه بندی آن کاهش یابد. کاهش نرخ آن به این معنی است که بار روی منبع تغذیه کاهش می یابد تا جریان خروجی کاهش یابد. خروجی PLC بر روی دستگاه های دیگر کنترل می کند که شامل موتور، پمپ، لامپ و سلونوئید می شود. CPU شامل عملگر منطقی، عملگر ریاضی، رابط کامپیوتری و بخش های دیگر می شود.

  • در صورت عدم وجود ولتاژ در قسمت بار دستگاه (طرفی که به ماژول وصل می‌شود)، دستگاه دارای ورودی معیوب است.
  • این مرحله بیشتر شبیه یک مرحله ایمنی است که در آن PLC با عیب یابی داخلی، پایانه های برنامه نویسی و … ارتباط برقرار می کند.
  • این مدل از پی ال سی ها در گروه Rack PLC قرار دارد و جزو مدل های قدرتمند محسوب می شود.
  • در حین انتقال پنل های کنترل رله به PLC، سخت افزار منطقی رله با برنامه دانلود شده توسط کاربر عوض می شود.
  • در ابتدا در مورد ماژول ‏plc باید بگویم که امکان گسترش سیستم را از طریق استفاده از ماژول ها را دارد.
  • پی ال سی لوگو یکی از محبوب ترین برندهای پی ال سی زیمنس می باشد.
انواع plc و کاربرد آنها بررسی جدیدترین پی ال سی های موجود در بازار

حتی در صنایع هوایی و مسافرتی، plc به کار گرفته می‌شود تا سیستم کنترل امنیتی را مانیتور کرده و به عملکرد بهینه‌تر آسانسورها و پله برقی‌ها کمک کند. بسته به نیاز سیستم کنترل می‌توان آن را در اندازه‌های مختلف سفارش داد تا ماژول های بیشتری را در خود جای دهد. مانند ستون فقرات انسان، رک دارای یک پنل است که در پشت قرار دارد و باعث می‌شود کارت‌ها با پردازنده ارتباط برقرار کنند.

معایب PLC چیست

آموزش PLC، آموزش پی ال سی S7 1200، آموزش برق صنعتی، آموزش مانیتورینگ صنعتی HMI و WINCC، آموزش سیم پیچی موتور از دوره های پرطرفدار برق صنعتی در آموزشگاه برق گستران است. آموزش جوشکاری برق، آرگون، فلزات رنگی و بازرسی جوش نیز برخی از دوره های در حال برگزاری جوشکاری در مجتمع آموزشی برق گستران است. در ابتدا در مورد ماژول ‏plc باید بگویم که امکان گسترش سیستم را از طریق استفاده از ماژول ها را دارد.

تفاوت بین PLC و SCADA چیست؟

در این صنایع از PLC برای بسته بندی، سوراخ کاری، سیستم‌های اعلام خطر و هشدار دهنده استفاده‌های فراوانی می‌شود. PLCها با خروجی رله‌ای بسته به نوع برند با هر دو ولتاژ AC (220 ولت) و DC (24 ولت) کار می‌کنند، اما در PLCها با خروجی ترانزیستوری فقط ولتاژ DC (24 ولت) پذیرفته می‌شود. یک PLC بر اساس ورودی‌ها و خروجی‌های خود می‌تواند داده‌هایی مانند دمای کار، بهره‌وری دستگاه، ایجاد زنگ هشدار هنگام خرابی دستگاه، شروع و توقف خودکار فرآیندها را رصد و ضبط کند.

با عضویت در خبر نامه ما همواره از همه تخفیفات ، پیشنهادات ویژه و مطالب جدید وبلاگ ما با خبر شوید. شاید برای اکثر شما پیش آماده باشد که با دستگاه هایی رو به رو… © تمامی حقوق برای آموزشگاه فنی و حرفه ای دارالفنون محفوظ می باشد. در صورتی که مشکلی در این سیستم ها بوجود بیاید، زمان بازیابی آن مشخص نیست.

از جمله تفاوت های قابل ذکر این است که باعث کاهش حجم مدار فرمان شده و انرژی مصرفی را بدلیل کم بودن استفاده از رله ها و کنتاکتورها، کاهش می دهد. استفاده از پی ال سی باعث کم شدن خرابی های مکانیکی می شود و بدلیل وجود عیب یاب، زمان عیب یابی را بصورت قابل توجهی کاهش داده است. با گذشت زمان، تابلوهای قدیمی که متشکل از کنتاکتور، تایمر و کانتر بودند جای خود را به این سیستم داده اند.