انویدیا در حال حاضر 25 برابر اینتل ارزشمندتر و جوانترین در میان 3 شرکت برتر با ارزش است

انویدیا در حال حاضر 25 برابر اینتل ارزشمندتر و جوانترین در میان 3 شرکت برتر با ارزش است

این توصیه سرمایه گذاری نیست. نویسنده در هیچ یک از سهام ذکر شده هیچ سمتی ندارد. Wccftech.com یک خط مشی اخلاقی و افشای اطلاعات دارد.

با رونق هوش مصنوعی در وال استریت که هیچ نشانه ای از توقف نشان نمی دهد، شرکت طراح تراشه NVIDIA با تبدیل شدن به با ارزش ترین شرکت در جهان، تاریخ ساز شده است. بر اساس داده‌های صرافی NASDAQ، ارزش بازار پایانی NVIDIA امروز به 3.33 تریلیون دلار رسید که تقریباً 18 میلیارد دلار بیشتر از ارزش بازار با ارزش‌ترین شرکت قبلی در جهان، مایکروسافت بود. بسته شدن امروز اولین باری است که NVIDIA توانسته از مایکروسافت عبور کند و در طول این ماه، این شرکت چندین بار از ارزش بازار اپل عبور کرده و سپس به زیر آن نزول کرده است.

انویدیا 3.5 درصد در یک روز به دست آورد تا مایکروسافت را پشت سر بگذارد و به با ارزش ترین شرکت جهان تبدیل شود

رشد NVIDIA برای تبدیل شدن به با ارزش ترین شرکت جهان به دنبال مجموعه ای از نتایج فصلی است که نشان می دهد این شرکت درآمد و سود خود را با درصدهای سه رقمی افزایش داده است. در مرکز موفقیت این شرکت، شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی و پردازنده‌های گرافیکی این شرکت قرار دارند که توجه وال استریت و صنعت را به خود جلب کرده‌اند. تاریخچه NVIDIA که در اوایل دهه 1990 راه اندازی شد، برای اولین بار شاهد بود که مشتریان را با کارت گرافیک خود که برای اجرا و اجرای بازی های ویدیویی استفاده می شد، هدف قرار داد.

با این حال، در طول زمان، این شرکت مدل کسب و کار خود را متنوع کرد و محصولاتی را توسعه داد که صرفاً برای اجرا و آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شد. جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، شخصاً در تحویل پردازنده‌های گرافیکی به OpenAI تحت حمایت مایکروسافت برای ChatGPT و سایر محصولات هوش مصنوعی خود مشارکت داشته است و این شرکت همچنین با راهنمایی مشتریان خود در مورد نحوه استفاده از محصولات خود، از دیگران متمایز است.

این امر باعث شده است تا محصولات NVIDIA طیف وسیعی از صنایع از جمله محاسبات پیشرفته، رانندگی خودکار، بیوتکنولوژی و ابررایانه را هدف قرار دهند. در حالی که انویدیا در تاریخ خود با تلاطم هایی روبرو بوده است، با سقوط سهام همراه با صنعت ارزهای دیجیتال، NVIDIA همچنان ادامه دارد و اکنون درست در صدر زنجیره غذایی ارزش بازار قرار دارد.

nvidia-worlds-valuable-company
اینتل بازار سرمایه

صعود NVIDIA به اوج، سقوط اینتل را نیز تحت الشعاع قرار می دهد. اینتل که به طور گسترده به عنوان اختراع ریزپردازنده اعلام می‌شود، نه تنها قدیمی‌تر از NVIDIA است، بلکه سال‌ها در تاریخ خود بر صنعت نیمه‌رساناها نیز فرمان می‌دهد. با این حال، ظهور مدل ساخت تراشه قراردادی به رهبری شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) و مناسب بودن منحصر به فرد شتاب دهنده ها و پردازنده های گرافیکی NVIDIA برای پردازش هوش مصنوعی تضمین کرده است که امروزه وقتی صحبت از نیمه هادی ها به میان می آید، GPU ها بر CPU ها برتری دارند.

طبق داده‌های NASDAQ، آخرین ارزش بازار اینتل 130 میلیارد دلار است که ارزش بازار NVIDIA را 3335 میلیارد دلار می‌کند که تقریباً 25 برابر اینتل است. در میان سه شرکت با ارزش جهان در حال حاضر، یعنی اپل، مایکروسافت و انویدیا، انویدیا نیز جوان ترین است. اپل و مایکروسافت، مانند اینتل، بازیگران اولیه تاریخ سیلیکون ولی هستند، در حالی که NVIDIA چندین دهه بعد توسط هوانگ و شرکای او راه اندازی شد.

در مورد NVIDIA و رقیب کوچکتر اینتل AMD، آخرین ارزش بازار این شرکت 249 میلیارد دلار است که بیش از دو برابر اینتل است. این در حالی است که اینتل دارای منابع قابل توجهی برای طراحی، بلکه تولید پردازنده های خود است که با محصولات AMD رقابت می کند. شرکت سازنده قرارداد اولیه AMD TSMC، که سهام آن نیز از طریق رسیدهای سپرده گذاری در بورس نیویورک معامله می شود، ارزش بازاری 748 میلیارد دلاری دارد – بالاتر از مجموع اینتل و AMD.

این داستان را به اشتراک بگذارید

فیس بوک

توییتر

منبع: https://wccftech.com/nvidia-is-now-25-times-as-valuable-as-intel-youngest-among-top-3-most-valuable-firms/