راهنمای صفر تا صد تست پاور کامپیوتر؛ روش های سخت افزاری و نرم افزاری دیجی کالا مگ

به همین منظور باید توان مصرفی مورد نیاز همه قطعات سیستم خود را بدانید تا متناسب با آن یک پاور تهیه کنید. کامپیوتر و کیس های گیمینگ همیشه به عنوان بالا ترین سیستم ها از لحاظ بازدهی شناخته می شوند. سال های اخیر برای استفاده کاربران پاور های گیمینگ نیز به بازار عرضه شده اند تا از همه لحاظ یک سیستم خوب با بازدهی بالا داشته باشید. پاور های گیمینگ که اکثراً دارای ولتاژ بالا هستند به برق رسانی بهتر در کامپیوتر کمک بسزایی می کنند.

  • در تمام کشورهای دنیا میزان ولتاژ در همین محدوده تغییر می‌کند و حداقل و حداکثر ولتاژ کمی بیشتر یا کمتر از این ولتاژ است.
  • قطعه‌‌ای که در پشت APFC قرار دارد به‌نام Pulse Width Modulation یا PWM شناخته می‌شود.
  • قطعات سیلندری بزرگ که در سمت چپ تصویر قرار دارند، خازن‌هایی هستند که جریان تنظیم‌شده را نگه‌داری می‌کنند.
  • حداکثر توان در منبع تغذیه به این معنا است که اگر به‌طور مثال ۶۰۰ وات انرژی از خط ۱۲ ولتی منبع استخراج کنیم، تنها ۵۰ وات برای خطوط دیگر در دست‌رس خواهد بود.

شرکت Corsair در بازار ایران سخت افزار های جانبی کامپیوتر را تولید می کند. پاور کامپیوتر Corsair یکی دیگر از شرکت های قابل اطمینان برای مصرف کنندگان است. راندمان مصرف انرژی آن به شکل فوق‌العاده‌ای متوسط و پایین است و قابیلت خنک کننده منفعل آن باعث می شود تا تجهیزات درون کامپیوتر شما نیز خنک شوند و فن مدت کمی خاموش بماند. این پاور کامپیوتر جز کم نویز ترین قطعه ها بشمار می آید.پاور کراس ایر نیز جز بهترین پاور کامپیوتر در ایران شناخته می شود. با خرید دقیقا همان ظرفیتی که فکر می کنید سیستم در اوج کار خود از منبع تغذیه می کشد، در واقع ظرفیت پاور را کمتر از حد لازم ارزیابی می کنید. مثلا در همین مثال ما، خرید یک واحد منبع تغذیه ۶۵۰ وات اصلا پیشنهاد نمی شود، چون هر گونه افزایش ناگهانی در جریان یا ولتاژ باعث اختلال در کار پاورشده و سیستم را مجبور به ریستارت می کند.

کلید پاور چیست و چگونه کار می کند ؟

نمودار بالا نشان می‌دهد که جریان برق شهری با گذشت زمان تغییر می‌کند و به‌همین دلیل آن را جریات برق متناوب یا AC می‌نامند. در برخی منطق جریان ۶۰ بار در ثانیه تغییر می‌کند و به حداکثر ۳۴۰ یا ۱۷۰ ولت می‌رسد، درحالیکه در مناطق دیگر شاهد جریان برق ۱۲۰ یا ۲۴۰ ولت هستیم. اگر ولتاژ به یک ماده‌ی رسانا اعمال شود (مثلا سیم فلزی)، تفاوت سطح انرژی باعث حرکت الکترون‌های درون ماده از سطح بالاتر به سطح پایین‌تر می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، الکترون‌ها یکی از اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی اتم هستند و فلزها نیز تعداد زیادی الکترون آزاد دارند. جریان الکتران به‌نام شدت جریان در مفاهیم الکتریسیته شناخته شده و با واحد آمپر اندازه‌گیری می‌شود. پس از بازکردن جعبه‌‌ی فلزی منبع تغذیه، با قطعاتی مهم و جذاب در آن روبه‌رو می‌شویم که در ادامه توضیح می‌دهیم.

مشخصات و ویژگی‌های مهم پاور

اکثر کاربران کامپیوتر شخصی از پاور کامپیوتر استاندارد ATX استفاده می‌کنند. برای خرید منبع تغذیه باید حواستان به موارد زیر باشد زیرا بر عملکرد محصول تاثیرگذار خواهند بود. این استاندارد دارای رده‌بندی تفکیک شده‌ای است که پاورهای با بازده بیشتر را مشخص می‌کند. نسخه‌ها‌ی Platinum و Titanium هم به تازگی معرفی شده‌اند که به دلیل شرایط احراز سخت‌گیرانه‌تر، کمتر پاوری موفق به کسب آن‌ها می‌شود. معمولا وقتی پاورها را تحت بار بسیار زیاد یا بسیار کم قرار دهیم، عملکرد غیرمنتظره‌ای از خود نشان می‌دهند. این موضوع باعث شده حتی در استاندارد ۸۰PLUS هم در مورد رفتار پاورها در چنین شرایطی صحبت نشود.

آیا همه‌ی لپ تاپ‌ها به کول پد نیاز دارند؟

منابع تغذیه، کیس ها و مادربردها اندازه های مختلفی دارند که باید حتما این سه با هم سازگاری داشته باشند تا به خوبی با هم کار کنند. قابل ذکر است گیمیرها در هنگام خرید پاور گیمینگ باید بیشتر به این نکات توجه کنند. یکی از نکاتی که قبل از خرید پاور کامپیوتر باید مدنظر قرار دهید فرم فکتور است. شکل ظاهری منابع تغذیه در هر فرم‌فاکتور عموما شبیه یه یکدیگر است و سازندگان اغلب از استانداردها پیروی می‌کنند. دانستن فرم‌فاکتورهای رایج می‌تواند به شما در انتخاب منبع تغذیه مورد نیازتان کمک کند.