مادربرد چیست؟ آشنایی با اجزای مادربرد | asusmag

قیمت مادربرد گیمینگ بسیار متغیر است و به تعداد و نوع اسلات‌ها و نحوۀ استفاده شما از آن بستگی دارد. همیشه برندها تعیین می‌کنند که برای ویژگی‌های مشابه چقدر باید بپردازید. به عنوان مثال، برای خرید مادربرد گیمینگ اینتل هزینۀ بالاتری نسبت به مادربردهای دیگر باید بپردازید، اما در عوض خدمات گارانتی و پشتیبانی تیم اینتل را خواهید داشت. انتخاب و خرید مادربرد کیس تقریبا آسان‌تر از یافتن مادربرد مناسب برای لپ‌تاپ است. مادربردهای لپ‌تاپ به صورت سفارشی ساخته شده و معمولاً برای هر مدل به صورت جداگانه طراحی و بهینه‌سازی می‌شوند؛ در حالی که مادربردهای کامپیوترها از استانداردهای طراحی خاصی پیروی می‌کنند.

پیگیری سفارشات:103

قبل از اینکه بررسی آناتومی مادربرد را پایان دهیم، بیایید به‌طور خلاصه در مورد نحوه‌ی سیم کشی همه این دستگاه‌ها و کانکتورها کمی صحبت کنیم؛ در این مقاله به نوع اتصال و اثر الکتریکی آن‌ها اشاره کردیم. باقی اثرها بین لایه‌های مختلفی که برد کامل مدار را تشکیل می‌دهند، پیچیده شده‌اند. خطوط 3.3V ،+5+ و +12V برق را به اجزای مختلف موجود در خود مادربرد می‌رسانند. همچنین به پردازنده‌، DRAM و هر دستگاهی که به سوکت‌های افزوده‌شده مانند USB یا PCI Express وصل شده باشد، برق می‌دهد. دستگاه‌هایی که از درگاه‌های SATA استفاده می‌کنند، به‌طور مستقیم از PSU برق می‌گیرند. اگر دستگاه به نیروی بیشتری احتیاج داشته باشد (بسیاری از کارت‌های گرافیکی نیروی زیادی می‌خواهند) باید مستقیماً به PSU وصل شوند.

  • چون چیپست ارتباط بین پردازنده و دیگر دستگاه‌های روی سیستم را ساده‌تر می‌کند، چیپ‌های درون آن تقریباً در وسط مادربرد قرار می‌گیرند.
  • رمز ارز چیا برخلاف دیگر نمونه های مشابه خود تنها با استفاده از حافظه های ذخیره سازی استخراج می شود و همین امر سبب شده است که یک شرکت چینی، مادربردی را تولید و معرفی کند که به صورت ویژه برای استخراج این رمز ارز طراحی شده است.
  • این نوع مادربرد معمولا هدرهای فن زیادی داره که از اون‌ها برای اتصال فن‌های بدنه، رادیاتورها و خنک‌کننده‌های مایع استفاده میشه.
  • در کنار حافظه و پردازنده های قوی این مادربورد است که حرف اول را می زند.
  • هنگام روشن کردن کامیپوتر محتویات حافظه فلش به‌طورمستقیم در حافظه‌ی نهان پردازنده مرکزی یا حافظه‌ی سیستم کپی می‌شود و سپس با بالاترین کارایی از آنجا اجرای می‌شوند.
  • چیزهایی که در پنل پشتی باید وجود داشته ‌باشد، پورت USB 3.0 به تعداد زیاد، پورت LAN و پورت‌های صدا و خروجی‌های تصویر (شامل VGA و DVI و HDMI و DisplayPort) است.

ازاین‌رو یک کانکتور با ۸ پین اضافی برای حل این مشکل تعبیه شده است که چهار مجموعه‌ی دیگر از پین‌های ۱۲ ولتی را برای استفاده فراهم می‌کند. در صورت تجهیز پردازنده‌ی مرکزی به واحد گرافیکی یکپارچه، سوکت HDMI و DVI-D فعال می‌شود. طبیعی است؛ پس بیایید این تصویر را کنار بگذاریم و با دیاگرامی ساده بررسی را شروع کنیم. با وجود سادگی می‌بیند که سوکت‌ها و کانکتورهای زیادی مجله خبری محصولات ایسوس برای بررسی وجود دارند. هر دو پردازنده‌های مختلفی را ارائه می‌دهند که به اندازه کافی برای مرور وب، کارهای روزمره، و بازی‌های سطح پایین خوب هستند تا پردازنده هایی قدرتمندی که می‌توانند از پروژه‌های ویرایش ویدیو گرفته تا سخت‌ترین بازی‌های امروزی را با فریم‌های بالا اجرا کنند. ، یک مادربرد مکمل معمولاً جزء بعدی خواهد بود که برای ساخت خود انتخاب می کنید.

http://738sms.ir

در امتداد لبه‌ی پایینی ماژول حافظه تعداد زیادی از اتصالات با روکش طلا وجود دارد؛ در این نوع حافظه در مجموع ۲۴۰ عدد از آن‌ها (در هر طرف ۱۲۰) وجوددارد. این اتصالات سیگنال‌های قدرت و داده را برای تراشه‌ها فراهم می‌کنند. تقریباْ نیمی از ۱۱۵۰ پین موجود در مادربرد مورد بررسی ما برای کنترل تراشه‌های حافظه و فضای لازم برای همه‌ی اثر یا سیم‌کشی‌های برق اختصاص داده شده است. استفاده‌ی هم‌زمان از هر دو کنترلر عملکرد کلی سیستم حافظه را افزایش می‌دهد. برای مثال اگر شما دو ماژول رم ۸ گیگابایتی دارید، مهم نیست آن‌ها را در چه شکاف‌هایی قرار دهید؛ همیشه ۱۶ گیگابایت حافظه دردسترس خواهید داشت. از طرف دیگر اگر هردو ماژول را در دو شکاف سیاه (یا در دو شکاف خاکستری) قرار دهید، پردازنده مسیرهای ممکن برای دستیابی به آن حافظه را دو برابر می‌کند.

بر اساس نوع رم

در مقایسه با مادربردهای Mini-ITX و Micro-ATX این مادربرد پورت‌ها و اسلات‌های بیشتری داره. ابعاد عمومی این مادربرد 30.5×24.4 سانتی‌متره و یکم از Micro-ATX بزرگ‌تره. این مادربرد رو تقریبا می‌تونین در همه‌ی کیس‌های Mid-Tower قرار بدین. در ادامه این مطلب در وب سایت فروشگاه اینترنتی گلکسی پیکسل نیز قصد داریم تا شما را با برخی از مشخصات مهم درباره مادربرد ها، چند برند مشهور مادربورد و نکات مهم برای خرید مادربورد آشنا کنیم. یکی از مهمترین مشخصه هایی که شما باید در هنگام خرید مادربورد بدان توجه داشته باشید سوکت های پردازنده مادربرد به همراه قیمت مادربورد است که در ادامه این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد.

مادربرد ایسوس مدل ASUS PRIME Z690-P WIFI