مادربورد کامپیوتر دست دو استوکستان | asusmag

تصویر بالا، از یک مادربرد ASRock 939SLI32، به وضوح تراشه‌های NB/SB را نشان می‌دهد؛ هر دوی آن‌ها در زیر هیت‌سینک‌های آلومینیومی پنهان هستند؛ اما یکی از آن‌ها که به سوکت پردازنده نزدیک‌تر است و در وسط تصویر قرار گرفته، Northbridge است. چند سال پس از پایان استفاده از این محصول، هر دو تولیدکننده‌ی پردازنده، یعنی اینتل و AMD، پردازنده‌هایی را عرضه کردند که NB در آن‌ها ادغام شده بود. از طرفی اما Southbridge جدا مانده است و احتمال استفاده از آن در آینده قابل پیش‌بینی است. جالب اینجا است که هر دو تولید‌کننده‌ی CPU استفاده از نام SB را متوقف کرده‌اند و به آن لقب تراشه (نام اطلاقی اینتل PCH، مرکز کنترل پلتفرم است) می‌دهند؛ حتی اگر تراشه‌‌ای واحد باشد. این کنترلرها می‌توانند چندین اتصالات را کنترل کنند (معمولاً به آن‌ها خطوط گفته می‌شود)؛ حتی در یک سیستم “نقطه به نقطه” خطوط موجود در سوکت با هیچ وسیله‌ی دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود.

http://738sms.ir

در حال حاضر این پورت دارای نسل‌ها و استانداردهای مختلفی است که جدیدترین آنها به نسل دوم نسخه 3.2 با پورت Type-C مربوط می‌شود. مهم‌ترین و معروف‌ترین شکاف توسعه برای نصب انواع قطعات سخت‌افزاری مانند کارت گرافیک، کارت صدا، حافظه‌های جامد و … که در قالب استانداردهای مختلفی مانند x1 / x4 / x16 در مادربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکتۀ دوم که در حین خرید یک مادربورد باید به آنها توجه داشت، مربوط به فناوری‌ها و امکانات موردنیاز برای استفاده از سایر قطعات سیستم است.

راهنمای خرید هارد اینترنال و انتخاب از بین سری‌های مختلف + نحوه تشخیص هارد معیوب

در نظر داشته باشید که مادربرد بزرگ‌تر به کیس بزرگ‌تری نیز احتیاج دارد و بدین ترتیب ابعاد کامپیوتر دسکتاپ نیز به شکل‌قابل توجی افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل تنها در صورتی که به درگاه و پورت‌های بیشتر احتیاج دارید، به سراغ مادربرد‌های بزرگ و گران‌تر بروید. شركت بزرگ و خوش‌نامي چون ايسوس هميشه به عنوان يكي از بهترين شركت هاي توليد كننده ابزارهاي الكترونيكي شناخته مي‌شود و دور از انتظار نيست كه اين شركت با سه مدل از بهترين مادربردهاي دنيا جايگاه نخست را مجله خبری محصولات ایسوس ازآن خود كند. سه مدل پرفروش با كيفيت مادربرد ایسوس، با نام‌هاي PRIME H310-PLUS LGA 1151 Motherboard و PRIME H310M-K R2.0 LGA 1151 Motherboard و PRIME H310M-C/PS R2.0 LGA 1151 Motherboard هستند. قیمت مادربرد ها در برندهای دیگر تفاوت زیادی دارد اما شرکت ایسوس با بهینه کردن اسلات ها و بالا بردن کارایی قیمت محصولات را کاهش داده است. اسلات های مختلفی برای دسترسی و نصب انواع سخت‌افزار‌ها بر روی مادربرد وجود دارند.Slot در زبان انگلیسی به معنای شکاف است.

  • است و باید مطمئن هنگام خرید مادربرد مطمئن شوید که مادربرد کامپیوتر شما می تواند از کارت گرافیک مورد نیاز شما برای استفاده های مورد نظرتان پشتیبانی کند.
  • شکاف سیاه نزدیک به سوکت پردازنده کانال شماره یک است و سیاه یا خاکستری بعدی کانال شماره دو است.
  • چند سال پس از پایان استفاده از این محصول، هر دو تولیدکننده‌ی پردازنده، یعنی اینتل و AMD، پردازنده‌هایی را عرضه کردند که NB در آن‌ها ادغام شده بود.
  • اگه میخواین سیستم جدیدی اسمبل کنین، مادربردی رو انتخاب کنین که مناسب نیازهای شما باشه و همچنین با تجهیزات و قطعات دیگه همخونی داشته باشه.

این نوع مادربردها برای افرادی مناسبه که در کیسشون مشکل فضا ندارن. مادربرد های E-ATX یکی را می توان بزرگ ترین نوع مادربرد شناخت که تولید می شود و در اختیار مشتریان قرار می گیرند. مادربرد های E-ATX فقط در سیستم های گیمینگ قوی به کار می روند و اگر قصد اسمبل کردن یک کیس گیمینگ خوب را دارید، باید این نوع از مادربرد گیمینگ را خریداری کنید. قطعه Motherboard را به آسانی میتوان گفت یکی از مهمترین قطعات و اساس کامپیوتر هاست که بدون وجود آنها امکان نصب سایر قطعات روی کیس نیز وجود نخواهد داشت. در ادامه این مقاله در سایت گلکسی پیکسل به توضیح و توصیف بیشتری در مورد خرید مادربورد می پردازیم. هر فضای ذخیره سازی را که انتخاب می کنید، باید در هنگام خرید مادربورد مطمئن شوید که نیازهای شما را در حال حاضر و آینده پشتیبانی می کند.

مادربورد ایسوس PRIME Z790-P Wifi D5

در این انواع به طور معمول به هر میزان که یک مادربرد کوچکتر باشد قابلیت های آن کمتر است. بروید، می‌توانید مادربردهای مختلف را انتخاب و از نظر مشخصات و ویژگی ها با یکدیگر مقایسه کنید. همانگونه که از نام این بخش پیداست برای اتصال کابل آی دی ای به برد اصلی استفاده میشود، این کابل را میتوانید در بعضی از هارد‌ها یا درایوهای CD و DVD قدیمی‌تر ببینید. وضعیت فوق سرگذشت اولین بردهای اصلی استفاده شده در کامپیوترهای شخصی بود. ایسوس در سال ۲۰۲۰ چیزی در حدود ۱۲.۱۱ میلیارد دلار از فروش مادربرد درآمد به دست آورد و به عنوان برترین شرکت‌ تولید و فروش مادربرد در جهان شناخته شد. یک قابلیت جانبی است که معمولا در مادربردهای بالارده و برخی از مدل‌های میان‌رده دیده می‌شود.

مادربرد ایسوس مدل X670-P PRIME