نام قطعات و اجزای تشکیل دهنده‌ی مادربرد به همراه تصویر همیار آی‌تی | asusmag

اما چقدر از ساختار تشکیل‌دهنده‌ی یک کامپیوتر آگاه هستید؟ آیا آن‌ها را می‌شناسید؟ تصور بسیاری از ما این است که قطعه‌ی کلیدی یک سیستم کامپیوتری پردازنده یا CPU است؛ یا تصویر می‌کنیم کارت ‌های گرافیک‌ تنها قطعه‌ی مهمی است که یک گیمر باید به آن توجه کند. غافل از اینکه مادربرد قطعه‌ی اصلی و عامل اصلی کارکرد تمام اجزای یک سیستم کامپیوتری است. در مادربرد حافظه‌ای محدود و فقط خواندنی به نام سیماس وجود دارد که اطلاعات فنی اجزای سخت‌افزاری و الکترونیکی کامپیوتر را در خود نگه می‌دارد.

  • به طور مثال نسل 11 پردازنده‌های اینتل بر اساس سوکت LGA1200 طراحی شده و مادربردهای مورد استفاده برای این پردازنده‌ها تنها به چیپست‌های H470/Z490/H510/B560/B460/H570/Z590 محدود می‌شوند.
  • خطوط 3.3V ،+5+ و +12V برق را به اجزای مختلف موجود در خود مادربرد می‌رسانند.
  • چیپست‌ها از نظر امکانات، بازدهی و پایداری بسیار متفاوت اند و بنابراین گزینه ای بسیار حیاتی در انتخاب مادربرد به حساب می‌آیند.
  • همچنین به پردازنده‌، DRAM و هر دستگاهی که به سوکت‌های افزوده‌شده مانند USB یا PCI Express وصل شده باشد، برق می‌دهد.
  • این بخش برای اتصال رم به برد اصلی استفاده میشود، بسته به نوع مادربرد تعداد متغیری از آن‌ها روی برد قرار دارد.
  • این مادربرد مانند سایر مادربردها از یک باتری CR2032 برای تغذیه مدار زمان‌بندی استفاده می‌کند و اطلاعات و زمان را برای مادربرد نگه‌داری می‌کند.

اما برخلاف باتری‌های معمولی، وظیفه تأمین برق دستگاه را به عهده ندارند زیرا باتری مادربرد رایانه در زمان غیرفعال بودن کامپیوتر کار می‌کند. تعداد زیادی از مؤلفه های اصلی ، که برای عملکرد کامپیوتر بسیار مهم هستند ، به مادربرد متصل شده اند. مادربرد به طور مستقیم یا غیرمستقیم به هر قسمت از کامپیوتر متصل می شود. مادربردهای مجله خبری محصولات ایسوس ساده و ارزان‌قیمت تنها ممکن است دارای ۴ لایه باشند؛ اما امروزه اکثر آن‌ها دارای ۶ تا ۸ لایه هستند. البته اضافه‌کردن لایه‌های بیشتر خودبه‌خود همه چیز را بهتر نمی‌کند. مهم این است که چه تعداد اثر در کل مجموعه به‌کاررفته‌است و اینکه که آن‌ها چقدر از هم جدا و عایق هستند؛ وجود عایق از تداخل آن‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کند.

اسلات‌های پی‌سی‌آی (PCI)

بُردِ مادر یا مادربرد یا برد اصلی تخته مداری الکتریکی است که بخش‌های گوناگون رایانه مانند واحد پردازنده مرکزی، حافظه دسترسی اتفاقی و… بر روی آن سوار می‌شوند و قطعه‌های بسیار کاربردی و مهم دیجیتالی نظیر بایوس در آن قرار گرفته‌اند. این برند در سال ۲۰۲۰ در لیست ۱۰ تولیدکنندۀ بزرگ مادربرد در جهان، رتبۀ سوم را به خود اختصاص داده است. Gigabyte Technology یک تولیدکننده و توزیع‌کنندۀ سخت‌افزار کامپیوتر تایوانی است. مادربردها، محصول اصلی شرکت گیگابایت هستند و در واقع این کمپانی بیشتر از هر شرکتی در جهان مادربرد تولید می‌کند.

http://738sms.ir

اما اگر شما به دنبال مادربرد گیمینگ یا ماینینگ هستید و یا از برنامه های سنگین و گرافیکی استفاده می کنید، پیشنهاد ما به شما این است که مادربردهای حرفه ای و مناسب گیمینگ را انتخاب کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید. قطعات مهمی از قبیل CPU، رم، هارد، کارت های گرافیک، شبکه و صدا، فن های خنک کننده و … روی مادربرد نصب شده و عملکرد خودشان را مدیون مادربرد هستند. مادربرد را اصلی ترین بخش یک رایانه می شمارند و به همین خاطر است که یکی از نکاتی که باید همیشه در خرید اجزای کامپیوتر برای اسمبل کردن یک کامپیوتر، باید به خرید مادربرد، توجه بسیار زیادی داشته باشید. این نکته را باید مد نظر داشته باشید که باتوجه به موارد ذکر شده در بالا مادر بورد ها قیمت های متفاوتی نیز دارند و هر کدام از موارد فوق در قیمت مادر برد تاثیر گذار است. مهمترین چیزی که در خرید مادربرد قیمت را تایین می کند پیشتیبانی بیشتر از اسلات ها و درگاه های بیشتر است.

پهنای باند پورت‌های M.2 به مدل چیپست و در مرحلۀ بعد به مدل پردازنده بستگی دارد. لازم به ذکر است برای اینکه قدرت یک سیستم را شناسایی کنید باید مدل مادربرد را پیدا کنید برای انجام اینکار بهتر است فیلم زیر را مشاهده نمایید. قسمت هایی مانند CPU ، RAM ، Hard disks به همراه دستگاه های اضافه ای چون کارت های تلویزیون ، کارت گرافیک و … برای فهمیدن مدل مادربورد روش‌های مختلفی وجود دارد که در اینجا ۵ روش تشخیص مادربرد را به شما آموزش می‌دهیم.

باندل cpu مادربرد پاور رم