از 0 تا 100 بازسازی ساختمان جزئی تا کلی با ما

در چنین شرایطی بعضی از ساکنین تصمیم به تعویض محل زندگی خود میکنند. با افزایش تورم و قیمت خرید خانه، افراد زیادی به بازسازی داخلی فکر میکنند. افزایش ارزش و قیمت خانه: به طور قطع خانههای قدیمی نوساز که مورد بازسازی قرار گرفتهاند، نسبت به خانههای قدیمی دیگر قیمت و ارزش بیشتری دارند. امکان تغییر متراژ در خانه: در بازسازی داخلی میتوان بخشی از دیوار را تخریب کرده و فضا را گسترش داد. با ما باشید تا ببینیم چه تزئیناتی در معماری داخلی و طراحی داخلی فضا به کمک دکوراسیون لوکس می آیند. یکی دیگر از مواردی که سبک معماری و دکوراسیون داخلی خانه را مشخص می کند، نوع کفپوش است. البته پیشتر اعلام شده بود که به خاطر مراسم بینالمللی «مشهد ۲۰۱۷» قرار است که این خانه باستانی مرمت و بازسازی حسابی را شاهد باشد که با توجه به گذشت مدت زمان تقریبا زیادی از این اعلان، هنوز مرمت و بازسازی این خانه قدیمی به سرانجام نرسیده و به گفته بعضیها، حتی در مرحله لغو شدن قرار دارد.

خرید خانه قدیمی و بازسازی آن نسبت به خرید خانه نوساز، چند مزیت مهم دارد. یکی دیگر از زیباترین دکوراسیونهای لاکچری معروف در جهان سبک عربی و دکوراسیون داخلی خانه های اشرافی آنها است. بازسازی داخلی بهتر است یا خرید خانه نوساز؟ البته تمام این موضوع در حدس و گمان است اما با توجه به کیفیت بافت و البته نوع معماری این خانه تقریبا میتوان مطمئن بود که این خانه مربوط به یکی از دورههای ذکر شده بود. زیرا که امنیتی بالا داشته و عایق صدا و حرارت است. اگر نه، میتوانید از الگوهای طبیعی در مقیاسهای بزرگتر هم استفاده کنید؛ برای مثال پوشاندن پلههای شناور با این طرحها، درست مثل تصویر بالا. در اتاقهای تابستانی با وجود بادگیرهای داخل اتاق که شاید در نگاه اول متوجه حضور آنها نشوید، خنکی دلچسبی وارد اتاقها خواهند شد که در تابستان همه را از گرمای طاقتفرسا مصون میدارد؛ در زمستان نیز با وجود سرمای شدید مشهد، به خاطر پوشش بافتی مناسب اتاقها به راحتی و با یک لباس عادی میتوانید از گرم بودن خانه مطمئن باشید. صاحبان این خانه که اهل خمین هستند، حدود دو دهه است که قصد تخریب و ساخت یک مجتمع جدید را دارند اما به خاطر اختلافات بر سر این اثر باستانی هنوز تکلیف این خانه مشخص نیست.

شاید باید این اتفاق را بپذیریم که معمولا خانه هایی با معماری کلاسیک، به صورت دوبلکس ساخته می شوند و برای ارتباط بین طبقات و نیم طبقات از پله گرد استفاده می شود؛ به همین منظور در این خانه ها نرده جایگاه مهمی در طراحی داخلی لوکس دارد. معماری ایرانی که ابتدا در محدوده ی فلات ایران و سپس در حوزه نفوذ فرهنگ ایرانی شکل گرفت، همچون همه ی معماری هایی که ریشه در فرهنگ بومی دارند، به اقلیم توجه داشته و تا پایان دوره ی قاجار آثار با ارزشی از خود به جا گذاشته است. استفاده از المانهای دکوری عتیقه، پارچههای بسیار نفیس، دکوراسیون داخلی منزل با چوب به خصوص چوبهای گران قیمت، تابلوهای اصل و ارزشمند، فرشهای دست بافت، پردههای ژاکارد و ابریشم، مبلمان سبکهای فرانسوی و استیل، چوبهای مرغوب و منبت کاری شده، مجسمههای برنزی، مسی و طلایی و تابلوفرشها از جمله مواردی است که در دکوراسیون لاکچری به وفور دیده میشود.

با این حال بسیاری از افراد هستند که ترجیح می دهند به جای صرف هزینه های زیاد برای بستن قرار داد با شرکت ها یا افراد دیگر برای طراحی دکوراسیون، خودشان دست به کار شوند. در این مطلب قرار است به بررسی مزایای بازسازی داخلی نسبت به خرید خانه نوساز بپردازیم و از هزینه بازسازی در سال 1401 مطلع شویم. از قدیمیترین و جذابترین خانه های تاریخی مشهد ، قطعا میتوان به خانه اردکانی اشاره کرد که در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که این خانه در طی دو دهه اخیر به خاطر دعوای بین مالکان با شهرداری مشهد و سازمان میراث باستانی در خطر تخریب قرار دارد. باید اعتراف کرد که این خانه قدیمی که بنای آجری دارد، به خوبی تحت ترمیم قرار نگرفته است و شاید صاحبان اصلی این خانه حق دارند که بخواهند این خانه قدیمی که یکی از جذابترین خانه های قدیمی مشهد است را خراب کنند؛ چرا که به خاطر عدم رسیدگی درست به این، امکان تخریب طبیعی این خانه بر اساس بلایای طبیعی یا گذر زمان وجود دارد. درست است که امروزه کمتر از گچبری و طرح های متنوع آن استفاده می شود، اما نباید فراموش کرد که علت استفاده از گچبری در معماری داخلی نوع سبک و معماری هر فضا است که طبیعتا امروزه استفاده از سبک های کلاسیک در معماری را کمتر می بینیم.

برای آشنایی با متخصصان این حوزه و دیدن پروژه های مختلف، می توانید به پروفایل شرکت ساختمانی شیب راهه ماد در چیدانه مراجعه کنید. برای پیدا کردن بشقاب های زیبا و آنتیک به فروشگاه مورد علاقه خود مراجعه کنید. با اینکه خانههای نوساز طراحی جدید و امروزی دارند، اما برخی افراد علاقه بیشتری به خانههای قدیمی با اتاقهای بزرگ و جادار دارند. بسیاری از افرادی که به کاغذ دیواری و طرح های متنوع آن علاقه ی زیادی دارند، به دنبال طرح ها و جنس های جدیدی هستند. پارچه دیواری همانطور که از نامش پیداست، همان کاغذ دیواری است که از جنس پارچه نسوز ساخته می شود. بخشهای فرسوده بنا تعویض شدهاند و به دلیل تغییر کاربری که در بنا ایجاد شده بخشهایی جهت تامین رفاه حال مسافران همانند حمام و سرویس بهداشتی به آن اضافه گردیدهاند که مطابق با اصالت و هویت بنا نبودهاند اما همچنان این خانه دارای ارزشهای قابل توجهی است و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود.

استفاده درست از فضاهای کوچک نیاز به خلاقیت بسیار زیادی دارد. در سبک سنتی ایرانی بیشتر پارچه ها رنگ های مات دارند و خیلی از آنها الگو های گلدار یا طرح های ویژهای دارند که معمولاً داماس و بته جقه ای جز طرح های پرطرفدار در پارچه های سبک سنتی ایرانی است که معمولاً این پارچه ها جنس های غنی و الیاف گرانقیمت دارند که یا ترمه یا ابریشم یا مخمل می باشند و هزینه نسبتا بالایی برای خرید و استفاده از آن ها مورد نیاز است و طراحان داخلی توجه ویژهای به این پارچه ها دارند. برای این که ظاهر و بافت این خانه به خوبی جذابیت خود را حفظ کند، تا به امروز چندین بار این خانه بازسازی شده است و با این که بافت این خانه تقریبا قدیمی است و به موعد تاریخ انقضایش رسیده، اما سازمان آثار باستانی ایران همیشه تلاش خود را کرده تا این منزل قدیمی و زیبا را در حیات هرچند طولانی اما پربار خود نگه دارد. اگرچه گاه به تالار اصلی تابستان نشین نیز گفته می شود، اما به طور مشخص زیرزمینی است که در زیر تابستان نشین ساخته شده و مانند ایوان، فضایی نیمه باز است و اغلب یک حوض نیز دارد.

در بین تمام تفاوتهایی که خانه های تاریخی مشهد با یکدیگر دارند، خانه کوزه کنانی در رنگبندی و معماری چنان جذاب و زیباست که سبک و سیاق ظاهری آن یادآور معماری قدیمی روسیه است و جالب است بدانید که این موضوع توسط چند سند موجود تایید شده که معماری این خانه از روسیه الهام گرفته شده است. البته باید قانون کلی سبک مادر در تمام آن ها اجرا شود . این سبک از قرن هجدهم در انگلستان تا دکور روستایی فرانسوی و حتی سرزمین های ناشناخته خاور دور را شامل میشود. برای طراحی دکوراسیون خانه های دوبلکس نیازی نیست که ویلای لوکس مساحت گسترده ای داشته باشید، حتی از فضای زیر پنجره نیز می توان استفاده کرد و بیشترین استفاده را از فضا داشت. همچنین در یکی دیگر پروژه های این شرکت که توسط مهندس عنایتی طراحی شده و به اجرا در آمده است می توان چراغ ها و لوسترهایی با طرح های مدرن و منحصر به فرد را مشاهده نمود که در فضای هال استفاده شده و باعث جلوه گرتر شدن این فضا در خانه شده است . قسمتی از پروژه های دکوراسیون لوکس و لاکچری که توسط شرکت معماری هیرادانا طراحی و اجرا شده را میتوانید مشاهده کنید.

هرچقدر مبلمان شما بلندتر باشند، فضا را کوچکتر نشان میدهند. به شما پیشنهاد می شود که در ساخت آلاچیق و یا تخت و صندلی خود؛ از چوب استفاده کنید تا ان حس سنتی و قدیمی را القا کند. برای مثال استفاده از سقفهای کشسان یا آینه و شیشه در فضای داخلی بسیار تاثیرگذار است و حس خوبی را به مخاطب القا میکنند. زیرا باعث می شود در طول روز نور زیادی وارد خانه شده، تا علاوه بر بزرگ نشان دادن خانه باعث ایجاد جریان هوا و نور طبیعی روز و آفتاب به داخل خانه ایجاد حس خوب شود. آشپزخانه یکی از مهمترین بخشهای یک ساختمان است، از این رو که قلمرو کد بانوی خانه محسوب میشود، باید به بهترین شکل ممکن طراحی شده و دکوراسیون داخلی آن انجام شود. همچنین آبانبار، تنورخانه و حوضخانه این ملک بزرگ دیگر بخشهایی از این خانه است که نمیتوان به راحتی از کنار آن گذشت. هزینه تغییر دکوراسیون داخلی از آن دست هزینه هایی است که ارزش اختصاص را دارد.

استفاده از قالی ایران که جلوه ای از هنر و صنعت این سرزمین است، به عنوان یکی از نقاط مرکزی در دکوراسیون خانه های ایرانی، محبوب است. بازسازی داخلی معمولا پروسهای زمانبر است و بین 2 الی 3 هفته طول میکشد. برای همین در کنار افزایش طول عمر خانه قدیمی، میتوانید ارزش ملک خود را نیز بالا ببرید. اگر پلان خانه را به خوبی طراحی کنید، می توانید فضاهای عمومی مثل آشپزخانه، نشیمن، پذیرایی و سرویس بهداشتی را در طبقه اول جای دهید و بخش های خصوصی تر مثل نشیمن خصوصی، اتاق ها و حمام ها را در طبقه بالا قرار دهید.

این خانه بزرگ چندین بخش مختلف دارد که شاهکار معماری مشهد محسوب میشوند و تنها با دیدن تابستان نشین و زمستان نشین این خانه از نزدیک، متوجه این شاهکار خواهید شد. جالب است بدانید که در حال حاضر این خانه، ملک دولابیا نام دارد. اگر بخشهای زیادی از خانه قدیمی آسیب دیده و با بازسازی نمیتوان آن را احیا کرد، بهتر است به فکر خرید خانه نوساز باشید. استفاده از میز تلوزیونهای مدرن شناور نیز میتواند در طراحی دکوراسون خانه های مدرن موثر باشد. به طور کلی دکوراسیون داخلی دوبلکس به دو صورت مدرن و کلاسیک صورت می گیرد. به عنوان مثال، میز کوچک کنار مبل میتواند فقط جا برای قرار گرفتن یک یا دو فنجان داشته باشد. انتخاب میز و صندلیهای راست گوشه با زوایای قائمه مناسبترین مبلمان برای دکوراسیون غذاخوری خانههای مدرن هستند. میز و صندلی فرفورژه غذاخوری با ظاهر کم حجم خود برای فضای کم خانه، بسیار مناسب است و هماهنگی خوبی با ترکیب رنگی دکوراسیون داخلی دارد.

از سوی دیگر معماری داخلی نقش بسیار پر رنگی در کیفیت فضای ساختمان ایفا می کند. استفاده از گچبری کمک بسیار زیادی به معماری داخلی لوکس خانه می کند. مسائلی مانند قرار گیری میز مطالعه و میز آرایش در اتاق خواب ها ، تفکیک فضای تر و خشک در سرویس ها ، برقراری مثلث کار در آشپزخانه ها، ایجاد آشپزخانه کثیف در خانه ، فضای رختشوی خانه و غیره و غیره از جمله مسائلی هستند که در یک بازسازی باید به آن ها توجه کرد و در بازسازی معماری پیاده سازی کرد. فضای داخلی خانه ما به گونه ای طراحی شده که هم مدرن است و هم در عین حال برای قسمت پذیرایی از مهمان سعی شده فضایی نسبتا رسمی تر در عین مدرنی انتخاب و در نظر گرفته شود. آشنایی با سبک های طراحی، مهمترین گامی است هر طراح باید در اجرا و مشاوره طراحی دکوراسیون داخلی منزل آن را در نظر داشته باشد. خانههایی که تئوری عرضه و تقاضا باعث شد تا هر روز به تعدادشان در شهرهای بزرگ اضافه شود و متراژ هایشان رفته رفته آب برود! در هفت نمونه آخر شاهد چنین خانههایی هستیم. دیوار های آجری و کاشی های سنگین و ضخیم و رنگ های زرد رنگی که برای زینت دادن مورد استفاده قرار گرفته بود و هم چنین پرده هایی که آویزان شده بودند، نه به اتاق جلوه ی زیبایی می دادند و نه نور کافی را از خود رد می کردند.

رنگ سبز و سفيد را به دلیل آرامش و انرژي مثبتي كه به محیط می دهند، انتخاب كردم و سبك مدرن را هم به خاطر سادگي و بدون تجملات بودنش دوست دارم. بهترین رنگ ها برای اتاق پذیرایی کرم روشن، سفید گرم، بژ و توسی استخوانی هستند، انتخاب رنگ های گرم، روشن و شادی مثل صورتی، آبی آسمانی، سبز مغز پسته ای، لیمویی روشن و بنفش یاسی نیز برای اتاق خواب ها خیره کننده و جذاب خواهد بود. در طراحی داخلی خانه های لوکس هم نورپردازی به کمک زیباسازی خانه آمده است، البته که برای این نوع دکوراسیون، اصول نورپردازی مختص به خودش است: از میزان و شدت نور گرفته تا رنگ آن و طراحی داخلی خانه دوبلکس ایرانی مخصوصا لوازم نورپردازی. خانه تاریخی رجایی یکی دیگر از خانه های تاریخی مشهد است که در یکی از قدیمیترین محلههای اولیه شکلدهنده به ساختار بافت تاریخ شهر مشهد یعنی محله سرشور که منطقهای اعیاننشین بوده واقع شده است. با وجودی که شکل های لوازم روشنایی و لامپ های این دوره خود دارای جذابیت هنری هستند، اما عملکرد همچنان در اولویت است.