پیگمنت – رنگ عباس

جدول۱: لیست پیگمنت های تجاری شده از خانواده BONA pigment lakes. تنها تعداد محدودی از پیگمنت های این خانواده اهمیت صنعتی یافته و در مقیاس بزرگ تولید می شوند که لیست آنها را در جدول ۱ می توان مشاهده نمود. این رنگدانه ها ترکیبات آزویی هستند که دارای گروه های سولفونیک اسید و کربوکسیلیک اسید بوده که با دندانه دار شدن با عناصر قلیایی خاکی نظیر منگنز به نک های غیر قابل حل در آب تبدیل می شوند. همانطور که مشاهده می شود تمام این ترکیبات از ساختار عمومی شکل ۱ تبعیت کرده و تنها گروه های عاملی متفاوتی دارند. در این سری نمک های منگنز ته رنگ آبی تری نسبت به نمک های استرانسیوم و باریم دارندو پیگمنت ۴۸ و ۵۷ از نظر صنعتی اهمیت بالاتری دارند. این پیگمنت جز خانواده رنگدانه های رزدانه یا لاک آزو (Azo Pigment Lakes) می باشد. پیگمنت قرمز ۴۸:۲ جز BONA pigment lakes بوده که بونا مخفف بتا اکسی نفتوییک اسید است که این ترکیب جز کوپل کننده این ترکیب آزویی می باشد. شکل۱: ساختار عمومی BONA pigment lakes.

اگر شما این مقاله آموزنده را دوست داشتید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد سایت تاک فام – مرجع – لطفا از سایت ما دیدن کنید.

تا تقریباً ۵۰ میکرون مثل بعضی از اکستندرها متغیر است و هیچ پیگمنتی وجود ندارد که اندازه تمامی ذرات آن یکسان و مساوی باشد بلکه در عوض اندازه ارائه شده توسط کارخانه سازنده میانگینی است از مجموعه اندازه های موجود. میزان مخفی نگهداشتن سطحی توسط پوشش با یک لایه از رنگ را قدرت پوشش آن رنگ گویند. از آنجائیکه فرم ذرات در پخش آنان موثر است از اینرو در قدرت پوشانندگی آنان نیز اثر میگذراد. مثلا در میان پیگمنتهای سفید، دی اکسید تیتانیم ضریب شکست بزرگتری از سایر دیگر پیگمنتها سفید داشته و از اینرو قدرت پوشش بیشتری نیز دارد. ـ تفاوت ضریب انکسار پیگمنت و محیطی که در آن پخش میشود. جهت پوشش یک سطح عموماً یک لایه از رنگ کافی است و اگر به لایه های بیشتری نیاز باشد نبایستی ضخامت آن بیشتر از حدی باشد که عموماً جهت تشکیل یک فیلم صاف و دلپذیر مورد نیاز است. بنابراین هرچه ضریب شکست یک پیگمنت بیشتر باشد قدرت پوشش آن نیز بیشتر خواهد بود و به عکس.

همچنین بد نیست بدانیم پیگمنت یا رنگدانه با رنگ متفاوت است. تفاوت آنها در این است که رنگ باید توسط ماده مورد رنگرزی جذب شود در حالیکه پیگمنت فقط سطح جسم را رنگی میکند. پیگمنتها در آب نامحلول هستند. که قرار است به آن رنگ دهد ، از خاصیت رنگ دهی بالایی برخوردار باشد. پیگمنت یا pigment (رنگدانه) از واژه یونانی pingere به معنای رنگ کردن گرفته شده است و مادهای است که با استفاده از جذب طول موج انتخابی میتواند رنگ نوری انعکاسی یا انتقالی را تغییر دهد. بنابراین به پیگمنتهای بی دوام نیز رنگدانه فرار اطلاق میشود. دوام و ثبات رنگ از جمله ویژگیهای مطلوب یک پیگمنت در زمینه کاربردهای صنعتی و هنری بهشمار میرود. میتوان آنها را مانند رنگدانههای مورد مصرف در نقاشی ، توسط حلال مناسبی به صورت سوسپانسیون در آورد. و همچنین باید در دمای محیط به شکل جامد باقی بماند. محو میشوند تا جایی که نهایتاً رنگ آنها رو به سیاهی میزند.

رنگدانه مورد استفاده در مستربچ ها و پی وی سی رنگی، تولید انواع رنگ صنعتی، رزین، پوشش های صنعتی، رنگ ها و جوهر رنگی، تولید رنگ صنعتی آلکیل آمید، تولید رنگ های لاکی و صنایع تولید محصولات پلاستیکی و … ، از مهم ترین موارد استفاده پیگمنت PB15:1 می باشند. پودر آلی آبی PB15:1 در مصارف صنعتی به عنوان یک افزودنی رنگزا مورد استفاده قرار می گیرد. دانسیته این پودر آبی رنگ برابر با 5/1 و درصد رطوبت برای آن کمتر از 1 % است؛ پیگمنت آلی PB15:1 در آب تقریباً نامحلول است. پیگمنت آبی PB15:1، از خانواده ترکیبات فتالوسیانین ها است و به طور معمولی یک پودر آلی بدون بو است که اغلب به رنگ آبی روشن وجود دارد. پیگمنت آبی PB15:1 با ساختار حلقوی ویژه، درخشندگی فوق العاده ای در محدوده رنگ آبی در محصولات ایجاد می کند و مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع حلال ها و مواد شیمیایی از خود نشان می دهد. فرمول مولکولی پیگمنت آبی 15:1 به صورت C32H16CuN8 نمایش داده می شود. وزن مولکولی ترکیب PB15:1 برابر با 07/576 است؛ pH آن در حدود 5/5 تا 5/6 است.

رنگدانه در مایع یک سوسپانسیون تشکیل می دهد. بنابراین، اگرچه هموگلوبین، کلروفیل، ملانین و بیلی روبین (به عنوان مثال) با تعریف رنگدانه در علم مطابقت ندارند، اما پیگمنت های بیولوژیکی نام گرفته اند. نمونه هایی از آن شامل فسفرسانس، فلورسان ، شیمی لومینسانس و بیولومینسانس است. پیگمنت ها چگونه کار می کنند؟ پیگمنت به موادی گفته می شود که در حامل های مایع خود خشک یا نامحلول هستند. در زیست شناسی رنگدانه به هر مولکول رنگی موجود در یک سلول، صرف نظر از محلول بودن یا نبودن آن وب سایت تاک اشاره دارد. در زیست شناسی، اصطلاح پیگمنت تا حدودی متفاوت تعریف می شود. در مقابل، لومینسانس فرایندی است که طی آن مواد از خود نور ساطع می کنند. پیگمنت ها و رنگ ها هر دو نور را جذب می کنند تا رنگ خاصی را ارائه بدهند. رنگدانه ها به صورت انتخابی طول موج های نور را جذب می کنند. هنگامی که نور سفید به مولکول رنگدانه برخورد می کند، فرآیندهای متفاوتی وجود دارد که می تواند منجر به جذب نور سفید شود.