یک مهندس گوگل 500 فایل محرمانه حاوی اسرار تجاری هوش مصنوعی را برای چین به سرقت برده است، از جمله اطلاعات مربوط به تراشه های TPU و موارد دیگر

A Google engineer allegedly stole 500 AI files for China

رقابت تسلیحاتی هوش مصنوعی بین ایالات متحده و چین به سطح جدیدی افزایش یافته است و برخی از افراد فراری در این ترکیب وجود خواهند داشت که قصد دارند پرونده های بسیار محرمانه را سرقت کنند تا به منطقه دیگر برتری دهند. همانطور که اتفاق می افتد، یکی از مهندسان گوگل، Linwei Ding، که همچنین به عنوان Leon Ding شناخته می شود، توسط هیئت منصفه فدرال به اتهام سرقت اسرار تجاری حول نرم افزار و سخت افزار تراشه هوش مصنوعی گوگل در تاریخ 5 مارس متهم شد. در بیانیه ای، معاون دادستان کل لیزا موناکو گفت که دینگ 500 فایل محرمانه حاوی اسرار تجاری هوش مصنوعی دارد و مخفیانه با شرکت‌های مستقر در چین تبانی می‌کند که تلاش می‌کنند در رقابت هوش مصنوعی دست برتر را به دست آورند.

مهندس قبل از اقدام به فرار، فایل های فوق محرمانه را به حساب شخصی خود در گوگل منتقل کرد و از روش های دیگری برای جلوگیری از کشف شدن استفاده کرد.

همانطور که توسط The Verge گزارش شده است، اکثر داده های سرقت شده حاوی اطلاعاتی در مورد تراشه های واحد پردازش تانسور (TPU) گوگل بودند. برای کسانی که نمی‌دانند، تراشه‌های TPU گوگل، بارهای کاری هوش مصنوعی زیادی را تامین می‌کنند و می‌توانند مدل‌های هوش مصنوعی مانند Gemini را آموزش و اجرا کنند. این غول تبلیغاتی همچنین تراشه ها را از طریق پلتفرم های شریکی مانند Hugging Face ارائه می دهد. همچنین طرح‌های نرم‌افزاری برای تراشه‌های V4 و V6 TPU، مشخصات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای GPUهای مورد استفاده در مراکز داده Google، و طرح‌هایی برای بارهای کاری یادگیری ماشینی Google در مراکز داده وجود داشت که در 500 فایل سرقتی گنجانده شده بود.

در مورد اینکه دینگ چگونه توانست انبوهی از محتوای محرمانه را بدون کشف بارگیری کند، او احتمالاً این کار را در مداخلات انجام داده است، زیرا بین می 2022 و می 2023، فایل ها همچنان به حساب شخصی Google Cloud او منتقل می شدند. البته، دینگ باید از هرگونه کشفی اجتناب می‌کرد، بنابراین داده‌ها را از فایل‌های منبع Google در برنامه Apple Notes روی مک‌بوکی که توسط شرکت برای او صادر شده بود، کپی کرد. از آنجا، او یادداشت‌های اپل را به PDF تبدیل کرد تا توسط «سیستم‌های پیشگیری از دست دادن داده» گوگل شناسایی نشود.

وزارت دادگستری اعلام کرد که کمتر از یک ماه پس از شروع سرقت این فایل‌ها، دینگ توسط یک شرکت چینی یادگیری ماشینی به نام Rongshu تماس گرفت و او به او سمت مدیر ارشد فناوری را پیشنهاد داد. دینگ بعداً به مدت پنج ماه برای جمع‌آوری سرمایه برای شرکت به چین پرواز کرد و در همان دوره، یک استارت‌آپ یادگیری ماشینی به نام Zhisuan را تأسیس و رهبری کرد. به یاد داشته باشید که همه این کارها زمانی انجام شد که او هنوز در حال کار و کار در گوگل بود. در دسامبر 2023، پس از مشکوک شدن گوگل به فعالیت های او و شروع به بازجویی از او در مورد این آپلودها، او از غول فناوری استعفا داد و بلیط یک طرفه به پکن را رزرو کرد.

دینگ همچنین یک همکار داشت که در دسامبر 2023 در حالی که او در دفاتر گوگل حضور نداشت به او کمک کرد. این کارمند نشان دینگ را در حین چک‌این اسکن می‌کرد، که مانع از آن شد که مافوق‌هایش متوجه شوند که او در چین است. برای جنایات خود، دینگ به چهار فقره سرقت اسرار تجاری متهم شده است، به این معنی که در صورت مجرم شناخته شدن ممکن است با 10 سال زندان و جریمه 250000 دلاری برای هر اتهام روبرو شود که مجموع آن را حتی به یک میلیون دلار می رساند. اگر می خواهید درباره این حادثه بیشتر بدانید، روی لینک زیر کلیک کنید.

منبع خبر: اداره کل روابط عمومی

این داستان را به اشتراک بگذارید

فیس بوک

توییتر

منبع: https://wccftech.com/google-engineer-stole-500-files-for-china-containing-ai-secrets/